Algemene voorwaarden T.b.v. (auto) Producten
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Dag: kalenderdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de levering- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
REWI Automotive / ZIPtuning Noord (eigenaar René Wilts)
Stephensonstraat 59
7903 BN Hoogeveen
E-mailadres: info@rewiautomotive.nl of hoogeveen@ziptuning.nl
KvK-nummer: 59990267
Btw-identificatienummer: NL102723783B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2.Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een
eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het
meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2.Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van
de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
* de prijs inclusief belastingen;
* de eventuele kosten van aflevering;
* de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
* het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
* de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
* de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
* de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op
afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief;
* indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
* de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan
geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
* de eventuele talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
* de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs
elektronische weg kan raadplegen;
* de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke
aflevering van producten of diensten.
Artikel 5 – De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of
aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht
gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
- de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der overeenkomst;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
- Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6A – Herroepingsrecht bij levering van producten
- Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Artikel 6B – Herroepingsrecht bij levering van diensten
- Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
- Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
- Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
- Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- voor losse kranten en tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 – De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- de in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW. (tenzij anders duidelijk aangegeven)
Artikel 10 – Conformiteit en Garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
- Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
- In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 – Duurtransacties
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een looptijd van maximaal twee jaar. Indien is overeengekomen dat bij stilzwijgen van de consument de overeenkomst op afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een overeenkomst voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van de overeenkomst maximaal één maand bedragen.
Artikel 13 – Betaling
- Voorzover niet anders is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen veertien dagen na bezorging van het goed of in geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst betreffende bescheiden.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Artikel 15 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. REWI Automotive is niet verantwoordelijk voor vervolgschade voortvloeiend uit het gebruik van het product.
Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden REWI Automotive / ZIPtuning Noord
Voor de aanbieding, verkoop, levering aan en installatie bij Opdrachtgevers van Software ten behoeve van motormanagementsystemen door REWI Automotive / ZIPtuning Noord, statutair gevestigd op Stephensonstraat 59, 7903 BN te Hoogeveen, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Groningen.
REWI Automotive / ZIPtuning Noord
Stephensonstraat 59
7903 BN te Hoogeveen
Tel: 0528-262912
Artikel 1 – Definities
In deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden worden de hierna de volgende termen in navolgende betekenis gebruikt tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.1 REWI Automotive / ZIPtuning Noord.: de eenmanszaak volledige aansprakelijkheid, hierna te noemen “REWI / ZIP”.
1.2 Opdrachtgever: de Nederlandse natuurlijke persoon of rechtspersoon naar Nederlands recht, niet handelend in de hoedanigheid van een autobedrijf, dealer, handelaar of soortgelijke onderneming, die aan REWI / ZIP opdracht heeft gegeven tot levering en/of installatie van Software en/of aan REWI / ZIP opdracht heeft gegeven tot het verlenen van diensten en services, hierna te noemen “Opdrachtgever”.
1.3 Oplevering: het moment waarop de installatie van de Software is voltooid en daarvan, indien noodzakelijk, mededeling is gedaan aan Opdrachtgever.
1.4 Overeenkomst: het document waarin de opdracht schriftelijk is vastgelegd.
1.5 Software: de door REWI / ZIP gebruikte programmatuur die het motormanagement van de het voertuig optimaliseert.
Artikel 2 – Algemeen
2.1 Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte, opdracht en Overeenkomst tussen REWI / ZIP en de Opdrachtgever waarop REWI / ZIP deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Deze voorwaarden maken integraal deel uit van de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en REWI / ZIP.
2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op Overeenkomsten met REWI / ZIP, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3 Toepassing van de door Opdrachtgever ingeroepen voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2.4 Van deze voorwaarden of van één of meer in deze voorwaarden vervatte bepalingen kan slechts schriftelijk in de Overeenkomst tussen REWI / ZIP en Opdrachtgever worden afgeweken.
2.5 Bij strijd tussen deze voorwaarden en de Overeenkomst prevaleert de Overeenkomst, mits deze rechtsgeldig is ondertekend.
Artikel 3 – Offertes en totstandkoming Overeenkomst
3.1 Alle offertes zijn steeds vrijblijvend, tenzij in de schriftelijke aanbieding een geldigheidsduur is vermeld.
3.2 De Overeenkomst komt tot stand door schriftelijke bevestiging door REWI / ZIP van de mondelinge of schriftelijke opdracht van Opdrachtgever, dan wel door schriftelijke aanvaarding door Opdrachtgever van een door REWI / ZIP verstrekte offerte.
3.3 Uitingen van REWI / ZIP op een website of anderszins met betrekking tot de diensten gelden als een vrijblijvend aanbod, en zijn onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Artikel 4 – Leveringstermijn
4.1 De leveringstermijn gaat in op het moment dat de opdracht door REWI / ZIP is aanvaard.
4.2 Indien Opdrachtgever een vooruitbetaling is verschuldigd of indien hij ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst informatie ter beschikking dient te stellen, gaat de leveringstermijn niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie geheel ter beschikking is gesteld.
4.3 Leveringstermijnen zijn indicatief en geven bij overschrijding nimmer recht op schadevergoeding.
4.4 Een door REWI / ZIP opgegeven termijn is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst bij Opdrachtgever bekende omstandigheden.
4.5 Opdrachtgever, die na overschrijding van een opgegeven leveringstermijn REWI / ZIP schriftelijk heeft gemaand en een redelijke termijn heeft gegeven alsnog de Overeenkomst uit te voeren, is gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden indien REWI / ZIP niet in staat is de Overeenkomst uit te voeren binnen de in de aanmaning gestelde redelijke termijn.
Artikel 5 – Prijzen
5.1 De door REWI / ZIP gehanteerde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele andere heffingen, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, tenzij anders aangegeven.
5.2 Indien REWI / ZIP met Opdrachtgever een vaste verkoopprijs is overeengekomen, is REWI / ZIP niettemin gerechtigd tot een tussentijdse verhoging van de prijs. REWI / ZIP mag deze verhoging slechts doorvoeren, indien zich tussen het moment van aanbieding en uitvoering van de Overeenkomst significante wijzigingen hebben voorgedaan met betrekking tot bijvoorbeeld upgrades van het motormanagementsysteem, wisselkoersen, lonen, of andere factoren die de kostprijs bepalen.
Artikel 6 – Controle, acceptatie en reclames
6.1 Opdrachtgever is verplicht eventuele gebreken aan het voertuig aan REWI / ZIP te melden voordat de installatie van de Software plaatsheeft.
6.2 REWI / ZIP garandeert dat de te installeren Software voldoet aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en vrij zijn van welke gebreken ook.
6.3 Opdrachtgever is verplicht om bij Oplevering het voertuig te controleren op gebreken en beschadigingen. Zichtbare gebreken dienen onmiddellijk na ontvangst te worden gemeld en op de factuur te worden aangetekend. Gebreken die bij Oplevering niet terstond konden worden geconstateerd, zoals het gebrekkig functioneren van de Software, dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 dagen na ontvangst, schriftelijk ter kennis van REWI / ZIP te worden gebracht.
Artikel 7 – Eigendomsovergang
7.1 Zolang Opdrachtgever niet het volledige bedrag van de koopsom met eventueel bijkomende kosten heeft voldaan, of daarvoor genoegzame zekerheid heeft gesteld, behoudt REWI / ZIP zich het gebruiksrecht van de Software voor. Het gebruiksrecht van de Software gaat eerst op Opdrachtgever over zodra Opdrachtgever aan zijn verplichtingen met betrekking tot de Oplevering heeft voldaan.
7.2 Indien er gerede twijfel bij REWI / ZIP bestaat omtrent de betalingscapaciteit van Opdrachtgever, is REWI / ZIP bevoegd de installatie van de Software uit te stellen totdat Opdrachtgever zekerheid voor de betaling heeft verschaft. Opdrachtgever is aansprakelijk voor de door REWI / ZIP te lijden schade indien de Oplevering vertraging ondervindt ten gevolge van terechte twijfel over de betalingscapaciteit van Opdrachtgever.
Artikel 8 – Betaling
8.1 Tenzij anders overeengekomen dient betaling netto contant plaats te vinden bij Oplevering.
8.2 Indien betaling niet contant plaatsvindt dient deze te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door REWI / ZIP aan te geven wijze en in de valuta waarin is gefactureerd.
8.3 In geval van te late betaling is Opdrachtgever over het openstaande deel van het factuurbedrag een rente verschuldigd van 1% per maand. Gedeelten van een maand worden voor een volle maand gerekend. Eventuele reclames schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
8.4 De vorderingen van REWI / ZIP op Opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
- Ingeval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van Opdrachtgever;
- Indien REWI / ZIP Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.
8.5 In de hiervoor genoemde gevallen is REWI / ZIP bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht van REWI / ZIP volledige schadevergoeding te vorderen.
Artikel 9 – Retentierecht
REWI / ZIP kan het retentierecht uitoefenen op het voertuig, indien en voor zolang als:
– Opdrachtgever de kosten van de werkzaamheden aan het voertuig niet of niet in zijn geheel heeft voldaan;
– Opdrachtgever andere vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie met REWI / ZIP niet of niet geheel heeft voldaan.
Artikel 10 – Wijzigingen of annuleringen
Wijzigingen of annuleringen van een tussen partijen gesloten Overeenkomst behoeven de schriftelijke instemming van REWI / ZIP. Opdrachtgever is alsdan gehouden alle schade en kosten, voortvloeiende uit de wijziging of annulering aan REWI / ZIP te vergoeden.
Artikel 11 – Standaard garantie
11.1 De originele fabrieksgarantie op het voertuig wordt niet aangetast door de installatie van Software door REWI / ZIP.
11.2 REWI / ZIP garandeert gedurende een periode van drie jaren na Oplevering dat de Software goed functioneert. Mochten zich niettemin gebreken voordoen in de functionering van de Software, dan zal REWI / ZIP deze gebreken herstellen of de Software in zijn geheel vervangen.
11.3 Deze garantie komt geheel te vervallen indien de gebreken geheel of ten dele het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik of verkeerde behandeling dan wel anderszins te wijten zijn aan de schuld van Opdrachtgever, alsmede in geval van (beoogd) herstel van en/of manipulatie aan de Software c.q. het motormanagementsysteem anders dan door REWI / ZIP of door haar aangewezen partijen.
11.4 Aanspraak op garantie moet door Opdrachtgever worden gedaan door berichtgeving daarvan bij aangetekend schrijven aan REWI / ZIP binnen de genoemde termijn. REWI / ZIP is nimmer gehouden tot enigerlei verdere verplichting zoals schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst.
11.5 Het in deze voorwaarden bepaalde ter zake van garantie, laat onverlet de garantieaanspraken van Opdrachtgever uit hoofde van de wet, alles met inachtneming van het in deze voorwaarden en de Overeenkomst bepaalde, daaronder begrepen de aard en de hoedanigheid van hetgeen aan Opdrachtgever is verkocht en geleverd.
11.6 De garantie gaat in op het moment dat REWI / ZIP volledige betaling van Opdrachtgever heeft ontvangen.
Artikel 12 – Aanvullende garantie met Europees dekkingsgebied
12.1 Opdrachtgever kan bij het sluiten van de Overeenkomst een uitgebreide, aanvullende garantie met Europees dekkingsgebied bij REWI / ZIP afsluiten voor de gevolgen van de levering / installatie van Software door REWI / ZIP, Zie de prijzen en dekking op www.REWI / ZIP.nl/garantie, die afhankelijk zijn van het type voertuig, de leeftijd van het voertuig en de kilometerstand. Neemt / Kiest u voor geen aanvullende garantie, dan heeft u automatisch bij het tekenen van de verkoopovereenkomst GEEN garantie op de levering / installatie van Software door REWI / ZIP.
12.2 Tijdens de garantieperiode kan op de garantie een beroep worden gedaan indien is voldaan aan de navolgende voorwaarden:
– de cataloguswaarde van het voertuig heeft ten tijde van de toelating op de openbare weg (datum op kenteken zetten) niet meer bedragen dan EUR 75.000;
– het voertuig is op het moment van beroep op de aanvullende garantie door Opdrachtgever niet later dan twee jaren voor afsluiting van deze garantie toegelaten tot de openbare weg, heeft niet meer dan 100.000 kilometer gereden en ten tijde van de installatie van de Software door REWI / ZIP functioneerde het motormanagement van het voertuig goed op de originele fabriekssoftware;
– voertuigen waarvan komt vast te staan dat de kilometerstand is teruggedraaid en / of onjuist is, zijn uitgesloten van dekking door de aanvullende garantie, ook in het geval dat van een teruggedraaide en / of onjuiste kilometerstand eerst is gebleken nadat Opdrachtgever een beroep doet op de aanvullende garantie;
– voertuigen dienen in regulier onderhoud te zijn gegeven bij de erkende dealer die daarbij enkel en alleen originele onderdelen heeft gebruikt;
– voertuigen waarvan komt vast te staan dat op enig moment andere motorische en/of Software modificaties hebben plaatsgehad zijn uitgesloten van dekking door de aanvullende garantie, ook in het geval dat hiervan eerst is gebleken nadat Opdrachtgever een beroep doet op de aanvullende garantie;
– bij eventuele schade is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk voor de aflevering van het voertuig bij een vestiging van REWI / ZIP. Geen dekking wordt verleend indien het voertuig voor herstel en reparatie is aangeboden aan een andere reparateur/dealer.
12.3 Indien Opdrachtgever een beroep wil doen op de aanvullende garantie dient hij het servicenummer van REWI / ZIP te bellen, zoals vermeld op de website van REWI / ZIP, en in de Overeenkomst.
12.4 In geval Opdrachtgever een beroep doet op de aanvullende garantie zal een onafhankelijke derde partij (DEKRA Schade-onderzoek) de schadeoorzaak vaststellen.
12.5 Indien komt vast te staan dat de oorzaak van de schade is gelegen in de levering / installatie van Software door REWI / ZIP, zal de schade, direct verband houdend met deze levering / installatie, met inachtneming van het bepaalde in de leden 2 tot en met 5 van artikel
14 van deze voorwaarden, voor rekening en risico worden verholpen door REWI / ZIP of door een door REWI / ZIP aangewezen derde.
12.6 De dekking van de aanvullende garantie omvat de navolgende onderdelen:
– motor, aandrijflijn, complete mechanische deel;
– (automatische) versnellingsbak en alle hiertoe behorende delen;
– elektrische installatie.
Artikel 13 – Ontbinding
13.1 Binnen een week na Oplevering kan Opdrachtgever zonder extra kosten de Overeenkomst ontbinden, waarbij Opdrachtgever zijn betaling terugontvangt en REWI / ZIP de door haar geïnstalleerde Software verwijdert en weer vervangt door de originele fabriekssoftware.
13.2 REWI / ZIP is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien:
– Opdrachtgever in staat van faillissement verklaard wordt, surséance van betaling aanvraagt of verkrijgt, of door beslaglegging, onder curatele stelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen verliest;
– Opdrachtgever tekortschiet in de naleving van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, zoals betaling van de verschuldigde bedragen;
– Ontbinding van de Overeenkomst krachtens het voorgaande lid geschiedt door middel van een brief met ontvangstbevestiging.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid en vrijwaring
14.1 REWI / ZIP is niet aansprakelijk in de volgende gevallen (niet limitatief):
– Schade die verband houdt met gebreken en/of onderdelen van zaken die door de andere partij zijn aangeleverd;
– Schade aan het voertuig zelf en/of zaken die zich in het voertuig bevinden gedurende de uitvoering van de opdracht;
– Schade die ontstaat aan de motor en/of overige onderdelen van het voertuig als gevolg van een uitgevoerde test op de vermogenstestbank;
– Schade als gevolg van onvolledige en/of onjuiste informatieverstrekking door de andere partij;
– Schade als gevolg van een verkeerde kostenopgave/-begroting;
– Schade als gevolg van: geringe afwijkingen in gedane opgaven, samenstelling, prestaties;
– Schade als gevolg van door derden ten behoeve van opdrachtgever gegeven adviezen;
– Schade als gevolg van: transport, tijdelijke opslag, door de opdrachtgever voor bewerking in bewaring gegeven zaken, tenzij sprake is opzet of grove schuld van REWI / ZIP;
– Schade als gevolg van overschrijving, of de-installatie van de geleverde software;
– Voor indirecte schade, waaronder gevolgschade of bedrijfsschade;
14.2. Voordat de andere partij een beroep doet op de aansprakelijkheidsregeling in dit artikel, zal REWI / ZIP tijdig schriftelijk in de gelegenheid worden gesteld om de klacht te constateren en in dat kader (zo nodig) maatregelen voor herstel te nemen. Als deze herstelmogelijkheid aan REWI / ZIP wordt onthouden, bestaat primair geen recht op schadevergoeding, althans zal deze subsidiair te allen tijde gemaximeerd zijn tot € 1.000,=.
14.3. Indien REWI / ZIP aansprakelijk mocht blijken te zijn in verband met de door haar verrichte werkzaamheden en/of geleverde producten, is haar aansprakelijkheid in aansluiting op het bepaalde hiervoor, als volgt geregeld en beperkt tot (in separate en aflopende volgorde): – Het bedrag dat op ingeschakelde derden en/of hulppersonen kan worden verhaald; – Het bedrag dat de verzekeraar van REWI / ZIP mocht blijken uit te keren;
14.4. Indien de aansprakelijkheid van REWI / ZIP niet valt onder voornoemde uitsluitingen en REWI / ZIP toch aansprakelijk mocht blijken te zijn, is haar contractuele en/of wettelijke aansprakelijkheid beperkt tot hetzij gratis herstel c.q. herlevering van de gebrekkig gebleken Software, hetzij tot een schadevergoeding ter hoogte van het factuurbedrag met een maximum van € 2.000,= (zegge: tweeduizend euro).
Artikel 15 – Incassokosten
15.1 Is Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
15.2 Indien REWI / ZIP aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
15.3 De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 16 – Intellectuele eigendom / licenties
16.1. De intellectuele eigendomsrechten op alle Software en diensten die REWI / ZIP in het kader van de Overeenkomst levert of ter beschikking stelt, blijven berusten bij REWI / ZIP of haar licentiegevers. Voor zover noodzakelijk voor het gebruik van de Software en diensten door Opdrachtgever verleent REWI / ZIP aan Opdrachtgever een beperkt, niet-exclusief, niet- overdraagbaar recht tot gebruik van de intellectuele eigendomsrechten op de Software en diensten.
16.2. Opdrachtgever vrijwaart REWI / ZIP voor alle aanspraken van derden en daaruit voortvloeiende vorderingen van derden die betrekking hebben op het gebruik door REWI / ZIP van de door Opdrachtgever aan REWI / ZIP verstrekte materialen en gegevens en de daarop rustende intellectuele eigendomsrechten.
Artikel 17 – Overmacht
17.1 De in artikel 4 van deze voorwaarden bedoelde leveringstermijn wordt verlengd met de periode, gedurende welke REWI / ZIP door overmacht is verhinderd aan haar verplichtingen te voldoen.
17.2 Van overmacht aan de zijde van REWI / ZIP is sprake, indien REWI / ZIP na het sluiten van de overeenkomst verhinderd wordt aan haar verplichtingen uit deze Overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen.
17.3 Onder overmacht wordt mede verstaan natuurrampen, oorlogen, een niet-toerekenbare tekortkoming van door REWI / ZIP ingeschakelde derden of toeleveranciers, het tijdelijk niet of niet toereikend beschikbaar zijn van materialen, hardware, Software en/of internet- of andere telecommunicatieverbindingen ten behoeve van Opdrachtgever waarbij de oorzaak buiten de macht van REWI / ZIP ligt, alsmede iedere andere situatie waarop REWI / ZIP geen (beslissende) controle kan uitoefenen. In het geval van een situatie van overmacht zijn partijen niet gehouden enige door de andere partij als gevolg van de situatie van overmacht geleden schade te vergoeden.
Artikel 18 – Privacy
REWI / ZIP zal de diensten leveren en de gegevens van Opdrachtgever verwerken in overeenstemming met de Privacy Verklaring. Opdrachtgever geeft hierbij toestemming aan REWI / ZIP voor het in overeenstemming met de Privacy Verklaring verwerken van de persoonsgegevens van Opdrachtgever.
Artikel 19 – Diverse bepalingen
19.1 De inhoud van de Overeenkomst en deze voorwaarden bepalen gezamenlijk de rechtsverhouding tussen partijen en komen in de plaats van alle eerder gemaakte afspraken, zowel mondeling als schriftelijk, tussen partijen ter zake van het onderwerp van de Overeenkomst.
19.2 Nietigheid van een of meer delen van deze voorwaarden laat de geldigheid van het overige deel van deze voorwaarden onverlet. Indien een of meer delen van deze voorwaarden nietig mocht(en) blijken dan zijn partijen verplicht een regeling te treffen en daaraan uitvoering te geven die wel geldig is en die de bedoeling van partijen met het nietige deel/de nietige delen het dichtst benadert.
Artikel 20 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
20.1 Op iedere Overeenkomst waarbij REWI / ZIP partij is en op iedere offerte die door REWI / ZIP wordt uitgebracht, is bij uitsluiting Nederlands recht van toepassing.
20.2 Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.
20.3 Alle geschillen waarbij REWI / ZIP direct dan wel indirect partij is, worden bij uitsluiting beslist door de bevoegde rechter in Groningen.
Artikel 21 – Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden
21.1 Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Groningen
21.2 Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
21.3 REWI / ZIP heeft het recht deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Opdrachtgever zal tijdig, tenminste vier weken voorafgaande, schriftelijk worden geïnformeerd over wijzigingen in deze voorwaarden. De wijzigingen in deze voorwaarden zijn van toepassing op reeds bestaande Overeenkomsten. Met het (voortdurend) afnemen van de diensten en service door Opdrachtgever na wijziging van de voorwaarden wordt Opdrachtgever geacht deze wijzigingen te hebben aanvaard.
21.4 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst.
Heeft u vragen betrekking onze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden,
Stel ze gerust!
Deze Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden kunt u ook online lezen op www.rewiautomotive.nl
Typefouten en prijswijzigingen voorbehouden | Prijzen zijn inclusief 21% BTW